Meseria de parinte implica si momente in care este nevoie sa impunem anumite reguli, in care trebuie sa organizam si sa planificam, cand suntem nevoiti sa refuzam anumite dorinte, cand trebuie sa insistam de multe ori pentru ca si copilul sa faca un lucru etc.

Specialistii recomanda, atunci cand trecem prin astfel de momente sa nu devenim foarte insistenti in relatia cu copilul, ci sa gasim metodele prin care sa il facem pe copil sa colaboreze cu noi si sa il facem sa inteleaga ca, realizand ceea ce noi ii spunem este bine pentru el.

Iata mai jos 8 tehnici de disciplina pozitiva care ne vor ajuta in relatia cu copilul:

  1. In primul rand este nevoie sa ii comunicam copilului ca de astazi nu vei mai insista ca el sa faca lucrurile, deoarece responsabilitatea este a lui – sa discutam care este programul zilnic, ce activitati importante sunt de facut, de exemplu: ora cand trebuie sa manance, sa doarma, sa se spele etc. Impreuna cu el putem sa facem si un tabel care sa fie usor de urmarit de copil, astfel va creste eficienta.
  2. Foarte eficient este sa folosim alarma telefonului sau a ceasului pentru a stabili durata anumitor activitati sau cand urmeaza ceva de facut – am pus si eu in practica de curand cu cel mic, atunci cand vrea sa se uite la desene. Si ne-am inteles ca in momentul in care suna alarma la telefon sa stinga el singur televizorul si astfel am ajuns sa eliminam momentele in care insistam sa stinga TV-ul si momentele cand el facea diferite scene.
  3. Sa amintim copilului care sunt regulile inca de la inceput, insa numai o singura data – la inceputul fiecarei activitati pe care o incepem este indicat sa stabilim de comun acord care sunt regulile si sa ne asiguram ca au fost bine intelese de catre copil. Astfel evitam sa devenim insistenti, iar copilul va ajunge incetul cu incetul sa stie singur ce are de facut, fara sa se simta mereu “atentionat”.
  4. Atunci cand nu respecta ceea ce s-a stabilit sa lasam copilul sa isi asume consecintele – de exemplu, daca a stat prea mult pe calculator sa stie (din timp) ca timpul petrecut afara va fi mai scurt sau ca nu va mai avea timp pana la cina sa mearga in vizita la prieteni etc. Atunci cand suntem consecventi in astfel de situatii copilul va intelege si efectele nerespectarii timpului si se va organiza mai bine data urmatoare.
  5. In loc sa folosim “ordinele” pe care le dam copilului sa ii adresam intrebari – decat sa ii spunem “Du-te sa te speli pe maini. Este timpul sa mancam!” mai bine sa il intrebam “Ce trebuie sa facem inainte de masa?”. Astfel il si ajutam sa isi aduca aminte de fiecare data care este ordinea lucrurilor si nici el nu se va mai simti presat.
  6. Atunci cand anumite scene se repeta in mod frecvent – este momentul sa purtam o discutie cu copilul despre acea situatie si sa gasim impreuna cat mai multe solutii. Sa le scriem pe o foaie si sa ii dam copilului posibilitatea de a alege pe care doreste sa o puna in practica, in acest fel va fi mai mare probabilitatea ca el sa o respecte stiind ca nu i-a fost impus acel lucru.
  7. O alta metoda care functioneaza este sa anuntam copilul din timp – sa nu ii spunem cu 2 secunde inainte ca i s-a terminat timpul de privit desene etc. Este nevoie sa il pregatim mai din timp, sa il anuntam pentru a evita frustrarea si scenele.
  8. O alta metoda foarte eficienta este sa le dam copiilor optiuni si variante – cand nu se simt presati sa faca un anumit lucru si cand stiu ca pot alege ei singuri, atunci lucrurile stau cu totul altfel. In loc de: “Du-te sa faci baie!”, mai bine sa spunem: “Preferi sa faci baie inainte sau dupa ce mananci?”

Comunicarea cu adolescentul. 8 recomandari care potolesc certurile si aduc intelegerea

Reteta pentru inteligenta sociala a copilului. 8 sfaturi pentru parinti

Vrei sa-ti imbunatatesti relatia si comunicarea cu copilul? Iata 8 lucruri pe care le poti face

Comunicarea cu copilul. 6 lucruri pe care sa nu le spui niciodata

Comunicarea cu adolescentul, de la neintelegere la ascultare

Si noi ca adulti ne simtim incorsetati atunci cand cineva ne spune ce sa facem, cand simtim ca nu avem libertate de decizie si de miscare. Copiii simt la fel, de aceea reactioneaza cat mai vizibil atunci cand vad ca nu au parte de momente de relaxare, cand parca tot timpul au planificat cate ceva etc.

Trebuie sa dam dovada si de flexibilitate, sa le oferim spatiu sa isi puna creativitatea si spontaneitatea in actiune.

Scopul nostru nu este acela de a ne transforma copiii in persoane care se supun, ci in persoane care invata cum sa decida, cum sa faca fata provocarilor, cum sa gestioneze anumite situatii, emotii etc.

Sursa foto: Pixabay.com