Teodora Bahna

Teodora Bahna

Buna, eu sunt Teodora Bahna, redactor la Centrul de Parenting din toamna lui 2016. Sunt NLP Practitioner si studenta la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti. Imi doresc sa devin Coach, iar cea mai mare pasiune a mea este psihologia. Deviza dupa care imi ghidez viata este ca intotdeauna exista o cale catre noi si catre ceea ce ne dorim. Si daca nu exista, cred cu putere ca putem face una.
Teodora Bahna

Stim deja ca pentru copii este foarte sanatos sa aiba un program de somn stabil, iar studii recente au aratat ca este foarte important ca cei mici sa adoarma inainte de ora 9 seara. S-a constatat ca acest stil de viata ii face pe copii mai fericiti, iar timpul petrecut alaturi de ei este unul de o calitate mai inalta.

Cercetarile au aratat ca somnul inainte de ora 9 este benefic pentru dezvoltarea lor fizica, emotionala si cea cognitiva. Atunci cand se intampla acest lucru, cel mic poate sa recupereze orele de somn pierdute sau pe cele in care nu s-a odihnit suficient de bine.

Acest obicei este sanatos chiar si pentru parinti, nu doar pentru copii. Probabil iti lipsesc serile in care puteai sa te bucuri de un pahar de vin alaturi de sotul tau in liniste sau cele in care va puteati uita la un film care nu este animat.

Nu este usor sa faci asta si poate sa ti se para chiar imposibil de adaptat programului pe care deja il ai. Daca vei considera ca este mai bine pentru copilul tau sa aiba un astfel de program de somn, in mod cert iti va fi greu, dar nu este imposibil.

In zilele noastre, multi copii nu au parte de suficient somn. Conform studiilor facute de National Sleep Foundation, 30 % dintre copiii care au sub 11 ani si mai mult de jumatate dintre adolescenti, dorm mai putin decat este recomandat.

Desi multi experti care studiaza acest aspect recomanda ca cei mici sa doarma mai devreme de ora 9, jumatate dintre copiii din Statele Unite dorm dupa aceasta ora.

Iata 6 motive pentru care copilul ar trebui sa doarma inainte de ora 9

1. Durata somnului celui mic este influentata de ora la care acesta se culca.

Studiile au aratat ca exista o legatura intre ora la care copilul se duce sa doarma si ora la care chiar adoarme. In mod paradoxal, a fost demonstrat ca cei care se duc cu 20 de minute mai tarziu sa doarma, adorm mai greu decat cei care se duc cu 20 de minute mai devreme.

Un alt studiu a aratat ca adolescentii care au ora de somn setata de catre parinti la 10 sau mai devreme, dorm cu 40 de minute mai mult decat cei care au ora setata la 12.  Acelasi lucru a fost observat si la copiii mai mici. Cei care dorm inainte de ora 9, dorm cu 78 de minute mai mult decat cei care se culca dupa aceasta ora.

Ai obosit de atatea tantrumuri? 10 pasi cum sa previi crizele de plans ale copilului

Copilul tău este fericit? Răspunde la aceste 8 întrebări

In cadrul unui experiment, parintii unor copii cu varstele cuprinse intre 7 si 11 ani, au devansat cu o ora momentul de culcare al celor mici, timp de 5 zile la rand. Rezultatele au aratat ca cei mici au dormit cu 27 de minute mai mult in fiecare dintre cele 5 nopti.

Concluzia trasa a fost ca ora la care cei mici se culca este legata in mod direct de durata somnului. De fapt, „ cand se culca un copil este mult mai important decat durata somnului, deoarece a doua este influentata de prima”, explica pediatrul Marc Weissbluth, autor al best-seller-ului „Healthy Sleep Habits, Happy Child”.

Acest lucru este explicat de faptul ca orele de somn mai devreme au un rol de recuperare a celor pierdute, fata de somnul din timpul noptii sau cel la orele apropiate diminetii. In concluzie, daca te asiguri ca cel mic va dormi inainte de ora 9, ai siguranta ca acele ore dormite mai devreme au rolul de a-l face pe copil sa fie extra-odihnit de dimineata.

2. Somnul influenteaza mecanismele de autoreglare emotionala ale copilului

S-a observat ca exista diferente intre comportamentul copiilor odihniti si cel al copiilor care nu au parte de suficient somn. In cadrul aceluiasi studiu desfasurat pe copiii intre 7 si 11 ani, profesorii copiilor au explicat ca acestia erau mai putin iritabili si mai putin impulsivi decat de obicei.

In cadrul unui alt studiu a fost demonstrat ca pentru copiii care la varsta de 2 ani obisnuiau sa doarma inainte de ora 9,  la varsta de 8 ani, au mai putin cu 62% sanse sa dezvolte probleme de atentie si cu 81% mai putine sanse sa dezvolte probleme de agresivitate.

3. Dezvoltarea cognitiva si sociala a copilului este influentata de calitatea somnului

In japonia, un studiu a aratat ca pentru copiii de un an si jumatate care dormeau inainte de ora 9, riscurile de a dezvolta deficite de motricitate, de limbaj sau sociale erau foarte mici comparativ cu cei care se culcau mai tarziu de aceasta ora.

Un lucru important de retinut in acest caz este ca atunci cand apar tulburari in dezvoltarea copilului, unul dintre simptome poate fi chiar o tulburare de somn. Nu in toate cazurile un somnperturbat este cauza problemelor, ci poate fi si invers.

4. Somnul combate depresia si tendintele suicidale in randul adolescentilor

Si pentru adolescenti orele de somn inainte de ora 10 sunt foarte benefice. Studiile au aratat ca adolescentii care se culca inainte de ora 10 au cu 24% mai putine sanse sa dezvolte depresie si cu 20% mai putine sanse sa dezvolte ganduri suicidale, comparativ cu cei care se culca tarziu.

5. Deficienta de somn afecteaza negativ capacitatea de a fi atent

Adolescentii care dorm foarte mult in weekend, a fost demonstrat ca fac mai multe greseli la testarile care necesita atentie. Chiar mai mult, daca adolescentul doarme mai mult in weekenduri sau prea mult, asta inseamna doar ca in cursul saptamanii nu doarme suficient de mult sau nu se odihneste atunci cand doarme.

6. Un somn neregulat creste sansele de obezitate in randul copiilor

Un alt efect important al somnului a fost constatat si in cazurile de obezitate. Exista o legatura directa intre ora de somn, durata somnului si sanatatea metabolismului. Cercetarile au demonstrat ca sansele de a suferi de obezitate sunt mai mari pentru copiii care se culca tarziu si dorm putin. Spre exemplu, in cadrul unui studiu a fost demonstrat ca pentru copiii de 5 ani care se culca dupa ora 9, exista cu 50% mai multe sanse de a suferi de obezitate.

Cele mai mari greseli de disciplina pe care 85% dintre parinti le fac si cum sa le eviti

Cele 25 de cuvinte obligatorii pe care copilul tau trebuie sa le stie pana la varsta de 2 ani

Mai mult de atat,  copiii care se culcau dupa ora 9, dar dormeau acelasi numar de ore ca si cei care se culcau inainte ora 9, au sanse mult mai mari sa aiba probleme de greutate. Motivul pentru care somnul are un rol atat de important in controlul greutatii este pentru ca in timpul somnului sunt reglati anumiti hormoni de control ai apetitului, precum leptina si grelina.

Iata cum poti regla somnul copilului tau in functie de metabolismul acestuia

Copiii sunt diferiti si nu reactioneaza la fel la acelasi tratament. Penru a-ti da seama care ar fi programul de somn ideal pentru tine si copilul tau, ii poti urmari comportamentul pe parcursul zilei, mai ales dupa orele 4 sau 5. Daca pare sa aiba energie si sa fie alert, atunci poti sa il culci un pic mai tarziu, insa daca iti pare iritat sau fara energie, atunci este ,in mod evident, cazul sa doarma mai devreme.

Una dintre cele mai bune metode de a verifica este sa il pui pe cel mic la culcare cu 20 de minute mai devreme si sa observi ce se intampla. Asigura-te ca limitezi folosirea tehnologiei inainte de somn.

Este, totusi, important sa stii ca lucrurile, uneori, nu sunt usor de observat. Daca cel mic se trezeste inainte de ora 6 sau daca are foarte multa energie inainte culcare, nu este neaparat un semn ca il poti culca mai tarziu.

In mod paradoxal, ar putea fi, de fapt, obosit. Atunci cand copiii si chiar adultii sunt obositi, in organism sunt eliberati anumiti hormoni precum cortizolul, adrenalina si noradrenalina. Acesti hormoni impiedica copilul sa poata adormi, dandu-i senzatia ca are energie.

Daca simti ca este foarte greu pentru tine sa te adaptezi unui astfel de program, atunci poti cere ajutorul cuiva. In cazul in care ajungi tarziu acasa, iti poti ruga sotul, mama sau oricine ar putea, sa ii dea celui mic cina pana ajungi tu, astfel incat tu cand vii sa il pot pregati direct de somn.

Desigur, trebuie sa stii ca vei intampina situatii in care cei din jurul tau vor considera ca ceea ce faci nu este normal sau ca esti inflexibila si ca asta iti va afecta copilul. Dar cel mai important este sa te concentrezi pe efectele pozitive asupra celui mic si mai putin pe ceea ce spun cei din jurul tau.

Sursa foto: www.pixabay.com