Presiunea examenelor pentru elevii de liceu si gimnaziu apasa foarte mult pe umerii parintilor, preocupati fiind de viitorul copiilor lor. De multa vreme, nu ne mai gandim la pregatirea examenelor de Bacalaureat, admitere la facultate sau Evaluari Nationale, fara sa nu ne punem problema meditatiilor. Aceasta forma de pregatire suplimentara generalizata este determinata de preocuparile generatiilor actuale si de modul in care este organizata societatea noastra in general, foarte multi elevi acumuland lacune la materiile predate pe parcursul anilor scolari.

Asadar, cum alegem profesorii pentru meditatiile copilului este o preocupare majora a parintilor si din pacate cei mai multi dintre ei cad in capcana „recomandarilor” profesorilor de la clasa.

Administratorii sistemelor de educatie din marea majoritate a tarilor recunosc existenta acestei „practici” si au implementat diferite sisteme care sa impiedice dezvoltarea sau propagarea ei, unele reusind mai bine, altele mai putin, sa controleze acest fenomen.

In Romania, desi este in vigoare un cod etic elaborat de Ministerul Educatiei care le interzice profesorilor de la clasa sa faca meditatii cu propriii elevi, sunt extrem de numeroase cazurile in care parintii le solicita direct profesorilor sa faca meditatii cu copiii lor sau profesorii induc parintilor in mod sistematic ideea ca lacunele elevilor sunt atat de grave incat acestia au nevoie „urgenta” de pregatire si doar profesorul de la clasa le poate indrepta, ca „unic cunoscator al copilului”, in cadrul meditatiilor private.

Din numeroasele discutii purtate cu parintii, intelegem dorinta acestora de a usura efortul copiilor si preocuparea pentru obtinerea unei medii cat mai mari la finalizarea gimnaziului, astfel incat copiii lor sa-si poata continua pregatirea la un liceu cat mai bun.

Incepand cu anul scolar 2016-2017, ponderea mediei va fi de 20%, in scadere cu 5% fata de anul scolar 2015-2016. Nu vom aborda in acest material modalitatea de calcul a mediei de admitere la liceu, ponderea cea mai potrivita sau diferentele majore de evaluare pe care le-am constatat intre scolile si liceele de la care provin copiii care se pregatesc in centrele noastre, dar trebuie sa evidentiem faptul ca exista un grad mare de subiectivitate in acest moment in ceea ce priveste evaluarea performanelor copiilor. Cum reducerea acestui grad de subiectivitate este relativ dificil de realizat, eliminarea ponderii notei din gimnaziu ar fi o decizie justa, echitabila si nu ar mai introduce in sistemul de educatie tensiuni, presiuni si mecanisme care sa poata influenta procesul de educatie in favoarea sau defavoarea unora sau altora (parinti, profesori si copii).

Analizand interesele pe teremen scurt, mediu si lung ale partilor implicate (parinti, profesori si copii), va prezentam cel putin 6 motive pentru care copilul dumneavoastra sa NU faca pregatire cu profesorul de la clasa. Desi aceasta varianta pare sa fie una deosebit de buna pentru toata lumea, cu siguranta vorbim despre necesitatea schimbarii acestei paradigme.

1. Copilul tau nu va fi evaluat intr-un mod obiectiv, deoarece apare o subiectivitate excesiva datorata situatiei duplicitare in care se afla profesorul. De cele mai multe ori, vei constata ca rezultatele obtinute de copilul tau nu reflecta realitatea, insa poti afla acest lucru cand este prea tarziu. Analizand rezultatele copiilor care fac pregatire cu profesorul de la clasa, dar vin la pregatire si in cadrul centrelor noastre, am observat ca, in general, notele obtinute la scoala sunt mai mari decat cele reale, profesorul tinand cont ca exista asteptari din partea parintilor si a copiilor sa fie obtinuta o medie mare sau foarte mare la materia respectiva.

2. Cream dependenta si ingreunam viitorul copiilor nostri, cautam solutii facile pentru ei platind spaga pentru educatia lor. Atunci cand acestia vor avea nevoie sa utilizeze cunostintele pe care ar fi trebuit sa le dobandeasca in scoala, vor fi nevoiti sa reia procesul de pregatire intr-o perioada a vietii lor cand s-ar putea sa aiba resurse limitate de timp sau cand parintii nu mai pot sa-i sprijine din punct de vedere financiar. Astfel, pentru ca le vor lipsi cele mai elementare cunostinte care sa ii ajute sa isi gaseasca un loc de munca, acestia vor ingrosa randurile celor pe care niciun angajator nu ii doreste, desi au cel putin o diploma de liceu sau chiar de facultate.

3. Autoritatea si respectul fata de profesor si sistemul de educatie se erodeaza din cauza platilor pe care parintii le fac pentru serviciile prestate. Marea majoritate a copiilor ne-au spus ca este normal sa primeasca note mai mari de la profesor si acesta trebuie sa faca ceea ce ii spun parintii pentru ca este platit sa faca asta.

4. Scade nivelul general de pregatire, competitia pozitiva si motivatia scolara, deoarece copiii vad cum colegii lor care fac pregatire cu profesorii de la clasa obtin note mai mari fara sa le merite. Numerosi copii ne spun cu resemnare si tristete ca, oricate eforturi ar depune, nu au cum sa ia note mai mari decat colegii care se pregatesc cu profesorii lor.

5. Plata meditatiilor catre profesorii de la clasa este de fapt o spaga mascata, mai intelectuala. Din discutiile cu elevii nostri am remarcat ca ei trag foarte repede concluzia ca meditatiile cu profesorul de la clasa reprezinta o cale facila catre succes. Contra cost, poti sa obtii note bune cu mai putina munca sau chiar fara niciun efort. Din pacate, intalnim multe situatii in care realitatea a fost foarte dura pentru ei si pentru parintii lor in momentul in care s-au afisat rezultatele la examenele nationale sau BAC. Obisnuim copiii cu ideea ca educatia se obtine platind spaga, ca nu e nevoie de munca, studiu, exercitiu, competenta si valoare.

6. Cream modele comportamentale negative pe termen lung si incalcam principii etice care franeaza imbunatatirea societatii in care traim.


 

catalin-dicu-victoriaedu-center3Catalin Dicu este tata a trei copii si fondatorul centrelor VictoriaEdu. Catalin incurajeaza si promoveaza educatia continua a copiilor si adultilor, convins fiind ca educatia si tehnologia determina transformarea si dezvoltarea durabila a lumii in care traim. Pasionat de istorie, fost handbalist, de profesie inginer, cu peste 20 de ani de experienta in pozitii de management in corporatii, Catalin a absolvit Tiffin University Executive MBA si este Certified Trainer Zenger Miller (AchieveGlobal). Impreuna cu echipa sa de specialisti in educatie, a conceput ©Metoda VictoriaEdu, un instrument de lucru menit sa faca diferenta pentru elevii care vor sa-si imbunatateasca rezultatele scolare.


Daca vrei sa iti publicam articolul, ne poti scrie pe adresa de e-mail redactia@centruldeparenting.ro. Sau ne poti contacta mai rapid la numerele de telefon: 074104885 (Ana Zidarescu) sau 0742305684 (Ana Batca)

Sursa foto principala articol: Pixabay