Copiii, ca si adulti, trec prin diferite situatii, unele dintre ele fiind dificile si greu de suportat. Insa, spre deosebire de noi, adultii, care am acumulat pe parcursul timpului informatii, experienta si strategii de actiune, copiii sunt mult mai vulnerabili in fata stresului si a suferintei emotionale.

Pentru un copil, o trauma poate fi reprezentata de internarea in spital, un consult medical la spital, vizita medicului de pe salvare, o operatie, divortul parintilor sau o cearta puternica a parintilor, decesul unei persoane apropiate sau al unui animal de companie indragit, mutarea unui prieten in alt oras sau la alta scoala sau gradinita etc.

Desigur, si copiii sunt diferiti unii de altii si ceea ce poate fi socant si greu de depasit pentru un copil poate sa-l afecteze doar in foarte mica masura pe un alt copil. Tocmai din acest motiv este foarte important sa-ti cunosti bine copilul observandu-i reactiile si stiind care sunt aspectele sale sensibile.

Parintii isi doresc sa creasca niste copii puternici si rezistenti psihic si emotional, Insa, de regula, copiii au nevoie de sustinerea parintilor mult mai des decat isi imagineaza acestia si, in consecinta, mult mai des decat le-o acorda. Ca parinte, e important sa stii ca al tau copil are nevoie de sustinerea ta de fiecare data cand se confrunta cu o dificultate, de fiecare data cand trece printr-un dezechilibru. Pentru ca, daca dificultatile emotionale nu sunt rezolvate pe parcurs, se poate ajunge la reactii emotionale puternice inexplicabile, la depresie sau chiar la boli fizice.

Un copil care a suferit o trauma emotionala poate incepe sa aiba un comportament mai infantil, poate avea reactii intarziate, poate incepe sa se teama de anumite lucruri sau poate simti o anumita neliniste care nu exista anterior.

Psihologul din Ucraina Svetlana Royz, specializata in psihologia copilului si a familiei, le propune parintilor 15 jocuri care ii ajuta pe copii sa depaseasca experientele traumatice, precum si sa previna acumularea unor asemenea experiente in psihicul copilului. Mai mult decat atat, aceste activitati sunt de mare ajutor si pentru parinti, ajutandu-te sa te conectezi si sa-ti vindeci „copilul interior”.

Copilul e stresat? Reteta din 7 puncte care il va readuce in echilibru

E cazul sa te alarmezi? 10 semne care iti arata cand copilul e stresat. Care sunt solutiile

 

15 jocuri pentru vindecarea si profilaxia experientelor emotionale dificile:

 

1. Amprenta mainilor

Conturarea mainilor pe o foaie de hartie si diferitele jocuri cu mainile reprezinta o modalitate prin care copilul isi poate revine in firea sa in siguranta. Facand amprenta palmei sale, micutul reincepe sa se identifice cu sine. Amprentele manutelor murdare pe perete reprezinta printre primele „Eu exist in aceasta lume”. Amprentele pot fi facute pe aluat, lut, in nisip sau pe hartie. Atunci cand amprenta palmei este decupata si colorata, copilul are sentimentul umplerii teritoriului interior.

Palma este precum o mandala care revine si intareste constiinta de sine. Palma este reprezentarea intregului corp al copilului. Si, apoi, a individualitatii sale. De aceea, atunci cand vrei sa-ti ajuti copilul sa constientizeze limitele propriului sau corp intr-o interactiune in siguranta, poti inventa jocuri in care copiii isi pot atinge palmele si pot bate din palme, sau unde degetelele se pot saluta, se pot atinge din fata, din spate, din laterala etc.

 

2. Omul de turta dulce

Copiii care au trecut printr-o experienta traumatizanta s-ar putea sa refuze atingerile altor persoane, fiindu-le frica de contactul fizic. Recomandarea psihologului in asemenea situatii este sa deseneze un om de turta dulce si sa-l coloreze. Si pe unii adolescenti ii ajuta sa deseneze contururi de oameni.

 

3. Modelarea

Atunci cand copilul se confrunta cu dificultati de depasire a unor situatii, il ajuta foarte mult sa se joace si sa modeleze cu lut, aluat sau plastilina. Modelarea transforma tensiunea resimtita de copil si ii da sentimentul de control, atat de important pentru persoanele care au pierdut controlul situatiei, al vietii sau al realitatii. Modelarea ajuta in cazul tuturor afectiunilor psihosomatice.

 

4. Crearea papusilor

De fiecare data cand cream ceva, dam ceva lumii si ne redam noua pe noi insine. Papusile textile, din fire textile, diferiti omuleti din burete, din sosete, sau modelarea omuletilor din lut sau plastilina reprezinta o terapie foarte eficienta.

Depresia la copii. Afla care sunt semnele acesteia si pericolul in care se afla copilul

Somatizarea la copii: Bolile ca raspuns la situatiile de stres

5. Ingrijirea papusii

Atunci cand observi la copil o regresie, adica incepe sa se comporte ca un copil de o varsta mai mic decat varsta pe care o are, asta inseamna ca subconstientul sau incearca sa readuca siguranta. Si, daca cel mic tine in maini ceva mai mic decat el, – o papusa, o masinuta, un animalut de plus etc., – copilul se va simti intr-o pozitie mai matura.

 

6. Copacul

Frecvent, copiii care trec printr-o trauma nu mai simt contactul cu pamantul, semnificatia fiind ca, de fapt, simt ca au pierdut sprijinul. De aceea, in cazul acestor copii sunt de ajutor activitatile legate de copaci si plante: sa deseneze, sa modeleze, sa danseze, sa imite copacii si florile etc. O atentie deosebita trebuie acordata radacinilor si coroanei puternice. Unul dintre jocurile folosite de psiholog in aceste situatii este cresterea unor picioare uriase, copilul imaginandu-si ca picioarele sale devin uriase si ca il tin in echilibru, nelasandu-l sa se clatine in bataia vantului. Vantul, in acest caz, este o metafora care simbolizeaza schimbarile si evenimentele pe care nu le putem influenta. Cu cat mai clar isi imagineaza copilul aceste picioare uriase, cu cat mai clar le deseneaza sau le simte, cu atat este mai puternic efectul exercitiului.

Un alt sfat pe care il da psihologul Svetlana Royz este ca, la culcare, parintii sa puna un sprijin pentru picioarele copilului, care ar putea fi, de exemplu, un prosop rulat.

 

7. Ce ai in mana?

Copilasii care au trecut printr-o trauma incearca sa controleze totul. De aceea, este important sa discuti cu ei despre planurile de viitor, sa faci un program, un colaj al dorintelor etc. Acesti copii nu inchid ochii in timpul exercitiilor, caci le este frica sa renunte la control chiar si pentru cateva minute. Multi adulti sunt deranjati de faptul ca cei mici mereu tin obiecte in maini, stricandu-le si scapandu-le pe jos. Pentru a elibera tensiunea care se acumuleaza in maini, precum si pentru a lasa controlul si a le conferi copiilor sentimentul de siguranta, este important sa le dai obiecte speciale care pot fi framantate cu mainile: inel de masaj, mingi antistres, baloane umplute cu faina etc.

Somatizarea la copii: 5 emotii negative care provoaca boli fizice

Cele 9 emotii care ii imbolnavesc pe copii

8. Un seif pentru frici

Pentru a te apropia cat mai atent de subiectul fricilor copilului, pentru a-l ajuta sa se relaxeze si sa se simta in siguranta si in control raportat la amintirile si visurile care il sperie, poti sa pregatesti un seif al amintirilor ingrozitoare. Acest seif poate fi facut intr-o cutie sau poate fi desenat sau modelat. Fara sa numesti amintirile, doar luand o bucata de hartie mototolita, foi de hartie de culori inchise, pietre inchise la culoare, castane etc. si punandu-le in seif. Cheia o va pastra fie adultul, fie chiar copilul. Puteti face un prinzator de vise sau sa decupati un fulg mare si frumos care, precum un filtru, aduna in el imaginile groaznice si nu le lasa sa ajunga la copil.

 

9. Ingerasul

Decupati un inger din hartie. Logica celui mic este urmatoarea: „Daca trec printr-o experienta in care parintii sau alti adulti nu ma pot proteja, caut un sprijin mai presus de posibilitatile omenesti”. Ingerul este un simbol universal. Puteti sa-i dati un nume, sa-l puneti deasupra patutului copilului, pe perete sau sa faceti o ghirlanda din ingerasi.

 

10. Construim casute

Copilul cauta sa se refugieze in locul primar cel mai sigur, in uter. De aceea, este de ajutor sa te joci cu copilul stresat construind casute din mobila, din paturi. Acestui copil ii place sa se ascunda sub plapuma, sub cearsaf.

Un exercitiu calmant pentru copil este „leaganul”: adultul sta jos, imbratisand cu mainile si picioarele copilul care sta in fata lui, cu spatele, leganandu-se usor si soptindu-i la ureche cuvinte gingase.

 

11. Desenul

In timp ce deseneaza, in special casute, copilul simte ca revine in firea sa si la limitele sale. Atentie, insa, cu acest exercitiu daca cel mic a trecut printr-o situatie in care si-a pierdut casa.

Cum ne programam copiii sa se imbolnaveasca

Legatura mama-copil. Cum starea mamei il poate imbolnavi pe copil. La propriu

12. Butonul bucuriei

Este un exercitiu care il ajuta pe copil sa reia contactul sigur cu corpul sau. Copilul fara sa-i spuna nimic partenerului de joc, se gandeste la un sunet (o melodie, un zgomot) si alege un loc pe corpul sau care reprezinta butonul pe care, daca ar fi apasat, ar declansa acel sunet. Partenerul de joaca trebuie sa gaseasca acest buton. Apoi, copilul cauta butonul la care l-a gandit partenerul.

 

13. Aripa ingerului

Atunci cand copilul are nevoie sa se simta in siguranta, sa ia distanta fata de multi oameni, sa simta sustinere, poti sa-ti pui mana dreapta pe umarul lui stang. In felul acesta, copilul va simti care este teritoriul sau personal si va simti o prezenta prieteneasca alaturi.

 

14. Copacelul trist

Deseori, copiii nu stiu sa ceara sustinerea adultilor si nu stiu sa explice ce anume ii nelinisteste. Daca cel mic s-ar transforma intr-un copacel care este suparat, ranit sau trist si daca l-ai intreba ce sa faci pentru el – sa pui un sprijin (pe tine), sa legi o crenguta (mangaie-l pe mana), sa-l uzi (mangaie-l de jos in sus), sa-i pui un gard (sa-l inconjori), copilul va obtine resursele de care are nevoie.

 

15. Coloratul

Atunci cand sunt nelinistiti, copiilor le este teama sa deseneze orice, pe o tema libera. Daca cel mic se afla intr-o asemenea situatie, ofera-i sa coloreze desene cu contururi groase. Sau poti desena impreuna cu el in interiorul unei farfurii din carton, sa coloreze cu „pensule” speciale precum betisoarele de urechi, periuta de dinti etc. Etapa urmatoare este sa lase sa cada pe hartie umeda picaturi de acuarela, dupa care sa contureze forma care apare si sa vada cu ce anume seamana.

 

Aceste activitati pot fi practicate atat atunci cand vezi ca al tau copil este stresat, precum si preventiv, pentru a-l ajuta sa faca fata cat mai bine situatiilor cu care se confrunta si pentru a-l ajuta sa gaseasca resursele de care are nevoie pentru a reusi.

Limbajul acceptarii sau limbajul respingerii? 6 exemple concrete cum poate reactiona parintele la provocari

Mirela Retegan: „Pentru multi, a fi parinte inseamna multe responsabilitati si putine bucurii”. Solutia care rezolva toate problemele din relatia cu copilul

produse bebe
carti copii

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit