CentrudeParenting.ro este partener media la Conferinta Internationala ABA, editia 2016, ce are loc in perioada 8 – 10 aprilie 2016.

Vreti sa fiti la curent cu ultimele noutati la nivel international in domeniul autismului? Lectori de top din SUA, Norvegia si Marea Britanie va asteapta sa vi le explice la cea de-a cincea editie a Conferintei Internationale ABA 2016. Sunt invitati sa participe psihologi, medici de familie sau pediatri, studenti si parinti ai copiilor cu autism.

In cadrul evenimentului se va lansa în prezența autorilor americani cartea Semneaza Aici, inspirată din terapia ABA, care poate fi un instrument util de comunicare în orice familie. Participanții vor primi un exemplar gratuit.  Detalii si inscrieri la urmatorul link http://conferinta-aba.ro/2016-edition


In acest moment, in Romania exista in jur de 30.000 de copii care sufera de tulburari de spectru autist. La nivel mondial, 1 copil din 68 are o forma de autism. Numarul de copii afectati este mult mai mare decat in cazul cancerului spre exemplu (1 copil din 500). Este nevoie de servicii la cele mai bune standarde pentru acesti copii si de diagnosticare cat mai rapida pentru a creste sansele de recuperare.

Psihologii Asociatiei de Terapie Comportamentala Aplicata (ATCA), certificati la nivel international in implementarea si supervizarea terapiei ABA, singura solutie care s-a dovedit eficinta in ajutarea acestor copii, raspund unor intrebari de baza legate de semnele autismului si interventiile terapeutice recomandate.

1. Ce este tulburarea de spectru autist (TSA)?

Este o tulburare cu debut precoce (primele semne ale autismului pot sa apara in jurul varstei de 6 luni), şi cauzeaza intarzieri pe majoritatea ariilor importante de dezvoltare, cum ar fi: dezvoltarea limbajului, dezvoltarea jocului, a imitaţiei, a interacţiunii sociale.

2. Cum se manifesta?

Semnele şi simptomele autismului difera de la un copil la altul, gradul de afectare fiind diferit de la caz la caz (copiii pot fi foarte usor afectati sau foarte grav afectati, la unii asociindu-se si retardul psihic). Cu toate acestea, majoritatea copiilor cu TSA au probleme, intr-o masura mai mare sau mai mica, intr-una din urmatoarele arii de dezvoltare:
• Comunicare verbala si non-verbala
• Relationarea cu cei din jurul sau si mai ales cu copiii
• Aparitia unor bizarerii comportamentale (aliniaza jucarii mult timp, este atras de obiecte in loc de persoane, spre exemplu)

3. Cand poate fi diagnosticat autismul?

Atunci cand autismul este depistat la o varsta frageda, interventia terapeutica are sanse sa functioneze mult mai bine deoarece exista avantajul remarcabil al plasticitaţii creierului copilului mic. Desi este destul de greu de diagnosticat un copil mai mic de 1 an si jumatate – 2 ani, avem drept reper anumite semne care ies in evidenta. Iata cateva dintre ele:
• Copilul nu stabileşte contactul vizual (nu se uita in ochii tai, te evita)
• Nu raspunde la nume atunci cand este strigat
• Nu arata cu degetul
• Nu foloseşte limbajul ca instrument principal de comunicare
• Nu imita gesturi sau mişcari
• Nu intinde manuţele atunci cand vrea sa fie luat in braţe
• Prefera de cele mai multe ori sa se joace singur
• Nu cauta compania celor din jur
• Nu urmareşte vizual obiectele care sunt mişcate in faţa ochilor
• Plange fara a putea fi uşor calmat
• Poate sa aiba tulburari de somn sau alimentatie

4. Ce trebuie sa faca parintii?

Parintii sunt in cea mai buna pozitie pentru a identifica primele semne ale autismului. Acestia trebuie sa-si monitorizeze in permanenta copilul. Cum autismul include o serie de intarzieri in dezvoltare, mai ales pe partea de socializare si dezvoltare a limbajului, parintii sunt cei care observa copilul zi de zi si pot identifica o astfel de intarziere. Ascultati-va instinctul şi actionati imediat ce aveti o ingrijorare in privinţa copilului. Consultati cat mai repede un specialist in dezvoltarea copiilor (psiholog, pediatru, pedopsihiatru).

5. Ce inseamna un program individualizat?

Dupa evaluarea copilului, trebuie inceput un program individulizat de recuperare. Copiii pot avea un ritm diferit de asimilare a informatiilor, au preferinte si abilitati diferite, precum si dificultati de invatare sau comportamente diferite. Asadar, planul de interventie necesita o permanenta ajustare si evaluare, pornind de la motivatia si performantele fiecarui copil.

Pentru fiecare program selectat, este important sa se raspunda la cateva intrebari:

De unde pornim? sau Ce abilitati are copilul acum?
Ce trebuie sa invete copilul?
Care este scopul unui program?
Abilitatea predata il ajuta pe copil in viata de zi cu zi sa fie independent?
Cat de des afecteaza un anumit comportament viata copilului si a celor din jur?
Cat de repede va invata o anumita abilitate?

6. Cata terapie ABA este necesara?

Aceasta este o intrebare des intalnita, care nu are insa un singur raspuns. Cercetarile sustin ca este necesar un minim de 25 de ore pe saptamana de interventie comportamentala intensiva, in cazul copiilor cu tulburari de spectru autist. Niciun studiu nu poate indica numarul optim de ore necesare deoarece exista o serie de factori implicati in evolutia fiecarui copil in parte. ABA trebuie incorporata insa in stilul de viata al familiei, astfel incat fiecare parinte sa invete principiile terapiei ti cum sa le aplice eficient, in contextele naturale, care apar de-a lungul unei zile.

7. De ce depinde succesul terapiei?
Succesul in terapie depinde de 4 factori majori:
– Varsta copilului la intrarea in program (cu cat este mai mic, cu atat mai bine);
– Potentialul copilului: nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei, capacitatea de intelegere a abstractului, boli asociate;
– Gradul de implicare al familiei;
– Profesionalismul echipei si coordonatorului.

8. De ce este nevoie de o echipa terapeutica pentru a ajuta un copil cu autism?
Echipa terapeutica trebuie formata din coordonator, terapeut si parinti. Exista cateva tipuri de formare acreditata a specialistilor care lucreaza in domeniu, care ofera anumite garantii cu privire la profesionalismul serviciilor oferite. Acreditarea este internationala si se refera la certificarile de tip BCBA, BCaBA ti RBT. Mai multe informatii se pot afla pe bacb.com

Rolul terapeutului

De-a lungul interventiei, fiecare copil trebuie sa lucreze cu cel putin doi terapeuti. Iata ce rol are acesta:

  • implementeaza obiectivele de terapie
  • ajuta copilul in dezvoltarea ariilor: cognitiv, limbaj si comunicare, motricitate, autonomie personala, comportament si relatii sociale.
  • inregistreaza date despre comportamentele copilului
  • comunica coordonatorului dificultatile in terapie si se implica activ in descoperirea solutiilor
    ofera feedback parintilor

Rolul coordonatorului

  • evalueaza abilitatile copilului si planul de interventie
  • stabileste tedinte periodice cu echipa terapeutica si parinti
  • ofera feedback echipei terapeutice
  • implica familia in planul de recuperare
  • comunica si explica eficient, atat echipei de terapie, cat si familiei, deciziile luate in realizarea planului de interventie
  • selecteaza programele de interventie si stabileste tehnicile de implementare ale obiectivelor si de modelare comportamentala

9. Ce contine dosarul de terapie al copilului cu autism?

  • Parintii care merg intr-un centru unde se ofera terapie pentru autism, trebuie sa se asigure ca la dosarul copilului lor exista urmatoarele.
  • Evaluarea psiho-comportamentala
  • Planul de intervetie / sumarul programelor, realizat de catre consultant
  • Lista de programe
  • Fita de notare zilnica pentru fiecare program
  • Fita de notare a comportamentelor
  • Tabel de evidenta a recompenselor
  • Graficul de dezvoltare al copilului

10. Exista un test care poate fi facut si de parinti pentru a identifica o posibila tulburare de spectru autist?

La nivel international, s-au dezoltat teste de screening care pot fi facute inclusiv de parinti. Va prezentam un astfel de test, recomandat de Ministerul Sanatatii, la ACEST link