Intre emotie mare si usurarea ca, in sfarsit, a inceput scoala si programul tau se intoarce la (un) normal, m-am gandit sa iti ofer, astazi, cateva idei de gustari pe care sa le pregatesti copilului la scoala. Sunt gustari sanatoase si rapide.

In plus, iti voi oferi si cateva sfaturi de nutritie pe care le-am aflat, vineri, de la doamna doctor Ruxandra Constantina, pe care am intalnit-o la evenimentul “Penarul cu vise si bucurii”, organizat la SOS Satele Copiilor.

Iata 10 idei de gustari sanatoase si rapide pentru scoala, pregatite de seara pentru 1-2 zile de scoala.

1. Clatita cu unt de arahide si banane – pregateste de seara cateva clatite. Le poti unge cu putin unt de arahide si presara din loc in loc felii subtiri de banana. Apoi, ruleaza clatita si prinde-i marginea cu o scobitoare, pentru a evita sa se desfaca. Astfel, copilul are o gustare care-i va da energie si ii va tine de foame.

2. Omleta – briosa. Daca sunteti pe fuga in fiecare dimineata si nu prea aveti timp de mic dejun, omleta – briosa iti va fi de mare ajutor! O vei pregati de seara, pentru a doua zi, astfel: scoate 1-2 oua de la frigider taie cubulete mici putin ardei rosu si cateva masline, scoate si putin marar sau foarte putin spanac. Pregateste si un bol, in care vei amesteca totul. Bate foarte bine ouale, adauga restul ingredientelor si amesteca din nou. Unge o forma de briose cu putin unt si toarna cu o lingura compozitie in fiecare forma. Da-le la cuptor pentru 20 – 25 de minute si ai pregatite cateva omlete – briose pe care le poti lua cu tine.

Masa este moment de relaxare si de placere? Sau este babaul de la ora 12? Cum sa construiesti o relatie sanatoasa a copilului tau cu mancarea

3. Taco de legume. Daca seara ai pregatit o garnitura de legume, pastreaza 1-2 linguri. Intr-o lipie mica (pe care o poti cumpara din magazin), pune cateva picaturi de ulei de masline, apoi 1-2 linguri de legume, mai poti adauga si putina salata verde sau cateva fire de patrunjel proaspat. Ruleaza lipia, prinde-o cu o scobitoare si ai o gustare sanatoasa si rapida pentru scoala.

4. Cutiuta cu surprize. Daca vrei sa oferi mai multe optiuni, cumpara o cutie de pranz in care sa poti pune cateva felii de mar, (le poti stropi cu suc de lamaie, pentru a evita sa oxideze), cateva capsune, ori cubulete de mar si biscuiti de casa cu telemea. Nu uita sa adaugi scobitori, astfel incat fructele sa fie luate usor.

5. Quesadilla. Ai nevoie de o lipie, piept de pui la gratar, cascaval si o foaie de salata verde sau spanac. Pune lipia pe tigaia incinsa. Dupa 1-2 minute intoarce foaia si pune doar pe jumatate din lipie bucatele de piept de pui, putin spanac verde si cascavalul. Acopera ingredientele cu jumatatea libera si ai obtinut o quesadilla gustoasa. Asteapta sa se raceasca, dupa care taie felii si pune in cutia de pranz. Se mananca usor si fara grija ca se va murdari.

6. Briose facute in casa. Poti adapta, de la o saptamana la alta ingredientele. O tava de briose iti poate ajunge si pentru 2-3 zile de scoala. Adauga in cutia de pranz felii de mar si de morcov.

7. Humus si pita. Fie pregatesti lipia (pita) in casa, fie o cumperi din comert. La fel si pentru humus. Alege o cutie de pranz mai mica, cu doua compartimente si pune humusul si pita taiata in bucati pentru o gustare la scoala.

8. Seminte si fructe uscate. Sunt foarte sanatoase si pentru acestea nu ai nevoie de timp de pregatire. Poti pune copilului migdale, fistic, miez de seminte de floarea soarelui sau de dovleac, caju, smochine, stafide, caise deshidratate etc.

piftele-de-legume9. Chiftelute de legume la cuptor. Fierbe toate legumele (morcov, cartof, ardei gras, spanac etc). Dupa ce s-au racit, bate un ou, adauga faina si legumele fierbe, maruntite bine cu furculita. Poti face mingioare sau le poti face clasice. Pe o tava, pune hartie de copt, presara faina si pune chiftelutele. Iata cateva dintre chiftelutele pe care le-am facut impreuna cu Luca vacanta aceasta, si pe care el le-a savurat cu mare placere.

Cum ne hranim copiii? 10 sfaturi de la nutritionistul Mihaela Bilic, autoarea cartii „ABC de Nutritie”

Alimentatia copilului de la diversificare pana la 2 ani. Recomandari de la nutritionistul Eugenia Dobrescu

10. Sandvisul. Acesta este cea mai des intalnita idee de gustare pentru scoala, tocmai de aceea am lasat-o pentru final. Ai nevoie de paine (integrala) si orice alte ingrediente pe care le ai in casa. Poti folosi piept de pui sau piept de curcan (gatite cu o seara inainte la cina), castraveti, salata verde, ridichi, mozarella si alte ingrediente pe placul copilului tau.

De ce sa faci gustari pentru scoala cu piep de pui sau de curcan?

Invitata la evenimentul “Penarul cu Vise si Bucurii”, organizat vinerea trecuta la SOS Satele Copiilor, medicul Ruxandra Constantina a vorbit copiilor mai mari de 10 ani, care traiesc si sunt ajutati in aceasta organizatie, despre alegerile alimentare benefice sanatatii. Astfel, medicul le-a explicat si i-a ajutat sa afle despre ce ingredinte pot folosi pentru gustarea de la scoala.

Si cum exercitiu este cel mai bun instrument pentru a invata, copiii au pregatit, chiar atunci, sandvisuri folosind: rosii, salata verde, telemea, condimente etc.

Parintii care impun copiilor o dieta vegana, la INCHISOARE. Propunere de lege in Italia

Jeleurile, un cocteil chimic pentru creierul copiilor. „Acestea nu ar trebui consumate de copii”

“Sandvisurile nu trebuie sa fie plictisitoare si monotone. Puteti combina foarte multe ingrediente. Data viitoare sa incercati sa puneti felii subtiri de piept de pui sau de curcan, alaturi de rosii si salata. Aceasta carne contine aminoazici si vitamine de care organismul are nevoie pentru a mentine energia si pentru a nu va simti obositi. Carnea ajuta musculatura, dar si creierul, astfel ca, acordand atentie alimentatiei, va ajutati si memoria. Pentru ca veti invata si veti retine mai usor. Dar nu trebuie sa facem nici excese, astfel ca nu este recomandat a se consuma gratar in fiecare zi, chiar daca este sanatos.

Iar daca alegeti sa folositi carne, nu mai adaugati si branza, pentru ca si aceasta este sursa de proteina.

Mai aveti nevoie si de calciu. De unde il obtineti? De la branza de vaca sau de oaie. Cea mai buna este branza de capra, pentru ca nu provoaca alergii si are mai multe grasimi, adica mai mult calciu.

Si ce facem cu fibrele? Fibrele sunt compusi care ne ajuta sa avem o digestie buna. O surs de fibre sunt fructele si legumele.

Chiar daca este tentant, va recomand sa fugiti de sucurile din comert. Acestea sunt dulci si ingrasa.

Hai sa vedem dintre legumele pe care le avem aici, pe masa:

  • ardeii grasi – indiferent de culoare, sunt o sursa foarte buna de Vitamina C
  • rosiile – o sursa foarte buna de vitamina A si vitamina C, vitamina B, potasiu. Fiind un antiseptic natural, rosiile pot ajuta la protejarea organismului impotriva diferitelor infectii.
  • castravetii – sunt o sursa foarte buna de hidratare. La fel ca pepenii, castravetii contin multa apa. Tocmai de aceea, dintre persoanele care nu consuma foarte multa apa se recomanda sa consume si castraveti. De asemenea, sunt o sursa foarte buna de vitamine si minerale
  • salata verde ofera un aport de vitamina C, E, B6 si acid folic, nutrienti-cheie care mentin un sistem imunitar sanatos si reduc riscul de obezitate, boli cardiace si alte boli cronice.”

Si nu uitati de condimente, pentru a da un plus de savoare gustarii voastre pentru scoala. Puteti folosi oregano, rozmarin, cimbru sau busuioc. Aceste condimente le gasiti usor la bucatarie.

Copilul e topit dupa dulciuri? Cum il ajuti sa renunte fara sa-l obligi

Alimente care favorizeaza concentrarea copiilor

Insa, trebuie sa mai stiti ca aceste legume, salata verde, rosiile, cat si fructele (merele) contin si pesticide, din pacate. Tocmai de aceea, trebuie sa le spalam foarte bine, salata, de exemplu, se spala frunza cu frunza, in jet de apa, apoi se lasa in apa, 20 – 30 de minute, dupa care se spala din nou. Pentru mere, le puteti lasa in apa cu otet de mere sau cu bicarbonat de sodiu, tot pentru 30 de minute, iar apoi le stergeti cu un prosop”, a mai spus medicul Ruxandra Constantina.

Copiii de la SOS au ajuns aici din cauza faptului ca nu mai pot sta in grija familiilor biologice, iar organizatia le ofera conditii de ingrijire de tip familial. Astfel, in fiecare dintre casele din Satele Copiilor (din Bucuresti, Cisnadie – Sibiu si Hemeius- Bacau, locuiesc 5-6 copii impreuna cu o “mama”. Se creeaza, astfel, familii, in care se asigura ingrijirea individualizata copiilor, promovand dezvoltarea, educatia si sanatatea fiecarui copil. Structura este ideala pentru frati, pentru ca nu sunt despartiti si pot ramane impreuna.)